custom-header
Wat is de sleutel voor verkoopsucces?

Jan is een jeugdvriend van me, die ik een tijdje geleden na jaren weer tegenkwam. Echt een aardige kerel, waarmee je heel moeilijk ruzie krijgt. Hij vertelde me welk beroep hij uitoefent. Je raadt het niet. Deurwaarder! Deurwaarder, iemand die langs de deuren gaat om geld te innen, dat mensen niet konden of wilden betalen maar waarop de crediteur wel recht heeft? Ja! Laat dit nu precies samenvallen met het onderzoeksresultaat van Bachman naar succesvolle deurwaarders. Zij vermijden dat het vervelend en destructief wordt in het contact met de debiteur. Ze weten een positieve sfeer te creëren en vervolgens kunnen ze duidelijk aangeven wat er moet gebeuren. Bachman vond drie paren factoren van emotionele intelligentie, waarin de meest succesvolle groep zich onderscheidde:

  • Assertief en onafhankelijk– om zelfstandig en duidelijk te kunnen zijn
  • Zelfactualisatie en probleemoplossing– om je werk goed te organiseren en te blijven groeien
  • Optimisme en geluk– om frustraties aan te kunnen, om te kunnen gaan met teleurstelling, tegenwerping, stress, e.d.

Een soortgelijk onderzoek werd onder verzekeringsagenten uitgevoerd. Naast bovenstaande factoren wordt stresstolerantie ook als succesfactor onderkend. Je niet al te druk maken als klanten vervelend doen, of  je manager er (teveel) boven op zit. Optimistisch zijn en blijven lachen.

Deze successleutels gelden voor verschillende Salesfuncties.

lieve-hond valse-hond

Aanbevelingen voor Sales en HR managers:

    • Selecteer op deze factoren bij het werven van nieuwe verkopers, deurwaarders, accountmanagers, enz.
    • Laat een EQ-i® meting uitvoeren
    • Leidt op, train en coach in deze succeskwaliteiten

 

Commerciële slagkracht mag een stevig begrip en een uitdagend doel zijn, maar het zijn de ‘zachte’ eigenschappen, waarmee je de oorlog wint…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *