custom-header
Emotioneel intelligente leiders zijn succesvoller

Een greep in mijn boekenkast levert de volgende bijvoeglijke naamwoorden op in titels over leiderschap: situationeel, authentiek, verantwoord, coachend, empowered, spiritueel, resultaatgericht, innerlijk en tenslotte op een hoger niveau brengend leiderschap. Deze lijst is eindeloos uit te breiden op zoek naar succesfactoren.

Welke medewerkers werden, in het verleden en misschien nog wel, bevorderd tot leidinggevende? De beste vakman, de slimste, de best presterende, degene die even hard wilde werken als de directeur, de meest ervaren persoon. Dit lijken meer selectie- automatismen dan werken met een profiel voor succes.

Managers sturen op resultaat door een helder raamwerk van doelen, een juiste taakverdeling en efficiënte processen. Leidinggeven doe je aan mensen aan wie in principe het operationele werk is gedelegeerd. Iemand vertelde pas het verhaal van een manager, die alles wilde weten en zich met alles bemoeide. Na een eerdere burn out was er in zijn stijl van werken niets veranderd.

Wat is emotionele intelligentie? Kort gezegd: je kunt goed met jezelf, anderen en verandering omgaan.
Emotionele intelligentie en de betekenis voor leiderschap:
Je kent je gevoelens, emoties en talenten en weet er gebruik van te maken- vormt de basis voor het leren kennen en ontwikkelen van jezelf en medewerkers.
Je kunt goed voor jezelf opkomen- ideeën presenteren, je kunnen handhaven in een politieke omgeving.
Je hebt het vermogen om relaties op te bouwen toont empathie en neemt je verantwoordelijkheid voor anderen wanneer de situatie dat vereist- Zorg voor medewerkers met problemen, sociale opstelling, teams sterker kunnen maken.
Je weet je impulsen te beheersen en te benutten en bent stressbestendig- zakelijk en geduldig blijven, een ontvankelijke houding tonen, kunnen omgaan met spanningen en tegenslagen.
Je durft de werkelijkheid onder ogen te zien, bent flexibel en je kunt problemen oplossen- niet weglopen voor de (mogelijk harde) feiten, schakelen, veranderen, besluitvaardigheid.
Je ziet altijd mogelijkheden- een optimistische ondernemende houding.

IMG_1331

Nu blijkt uit onderzoek (1) onder jonge (39 jaar en jonger) directeuren (Young President’s Organization- VS) dat zij significant hoger scoren op bovengenoemde competenties dan honderden andere groepen. Deze leidinggevenden onderscheiden zich in het bijzonder in een flexibele en onafhankelijke houding. Onafhankelijk in de zin van het zelf durven nemen van beslissingen, nadat anderen om advies is gevraagd en hun aanbevelingen meegewogen zijn. De dga’s onder hen waren assertiever dan de andere directeuren. En vrouwen bleken beter in het opbouwen van relaties en empathie.
Emotionele intelligentie is te meten (2) en is in tegenstelling tot cognitieve intelligentie goed te ontwikkelen.

(1) The EQ edge: emotional intelligence and your success. Steven J. Stein, Howard E. Book
(2) BarOn EQi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *