custom-header
Dilemma’s bij het versterken van wendbaarheid

 

Brede externe oriëntatie of kort op de bal zitten?
Voor een wendbare organisatie, dilemma 1:
Bij het versterken van de kwaliteiten van een wendbare organisatie loop je tegen verschillende dilemma’s op. Het eerste dilemma waar we aan denken is ‘brede externe oriëntatie of ‘kort op de bal zitten’, of hoe moet je gerichtheid zijn? Een dilemma duidt op twee alternatieven, die beide onaantrekkelijk zijn. Je lost het dus niet op door voor één van de twee te kiezen.
Met ‘brede externe oriëntatie’ bedoelen we het zonder een duidelijk doel, of zonder focus informatie verzamelen uit de context van de onderneming met als doel om lijnen naar de toekomst te vinden. Door een te brede oriëntatie raak je snel in verwarring door een veelheid aan informatie. Je kan er geen duidelijke conclusies uit trekken. Conclusies die je een indicatie zouden geven welke koers gelopen zou moeten worden. Een lukrake zoektocht. Het gevolg kan zijn dat je maar doorgaat op de bekende weg om er vroeg of laat achter te komen dat de resultaten achteruit lopen. Of je laat je toch leiden door een willekeurige set aan nieuwe informatie. En neemt op grond daarvan strategische beslissingen, die geen wezenlijke relatie bestaat met de missie van het bedrijf en daarmee is het een slag in de lucht. Van het failliete V&D wordt gezegd dat het een te breed aanbod had voor een te brede doelgroep. Daarmee is het onherkenbaar geworden. De Bijenkorf daarentegen koos voor een positie in het topsegment en wist daarmee zijn positie te behouden.

orientatie

Kort op de bal zitten betekent een sterke focus hebben op het verrichten van de kerntaken. Een operationele gerichtheid van bijvoorbeeld de directie van een familiebedrijf , die strategievorming ook als taak heeft. Dat kan een tijdelijk focus zijn, bijvoorbeeld wanneer er kwaliteitsproblemen moeten worden opgelost. Prima, maar wanneer het bij een naar- binnen- gerichtheid blijft verlies je grip op de klantvraag, op ontwikkelingen, etc. En kan het zijn dat je resultaten geleidelijk verslechteren. Een bekend voorbeeld is Kodak dat te lang vasthield aan het produceren van filmrolletjes terwijl het digitaal fotograferen al in volle gang was.

kort op de bal
Een wendbare organisatie heeft:
• Een externe gerichtheid met een duidelijke focus bij informatievergaring en relatievorming
• Het vermogen om snel te veranderen wanneer strategische keuzes daartoe aanleiding geven
• Stabiliteit en volharding in het uitvoeren van operaties zolang die een strategische onderbouwing kennen

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *